Yeni aldığım domain iş yapar mı ? değeri ne kadar ?

İlk önce kısa birşey çıkacak diye düşündüm ama uzun oldu, niye böyle oldu ?? demek ki bol bol yazmak lazım ki biriktirmemek lazım..

r10‘da bolca muhatap olduğum “Yeni aldığım domain iş yapar mı? Değeri ne kadar? Kaç paraya okuturuz? Uzatmaya değer mi? düşüreyim mi? kime satarım? ne zaman satılır? ” vs vs.. Sorulardan bıkmadım 🙂 müsait oldukça geri dönüşleri yapmaya çalışıyorum ilk önce şunu belirtmem lazım ki bende aynı soruları başkalarına soruyorum, onlarda başkalarına, onlarda başk… Böyle gidiyordur diye tahmin ediyorum 🙂

Günümüzde ki Alan adı yatırımcılığı 2000 yılından sonraki İstanbul (depremden sonraki İstanbul) gibi.. 99 depreminden sonra İstanbul’un bir anda gözde merkezleri, semtleri değişti yeni yapılar , yerleşim alanları zamanında 5 para etmeyen (babalarımız, dedelerimiz öle diyorlar, o yüzden almamışlar zamanında) yerlere yapıldı.. Şuan 400-500 bin TL’ye kutu gibi satılan dairelerin arsalarını 2000 yılından önce çooook daha uyguna alına biliniyordu..

60-70 li yıllar İstanbul talan edildiği yıllardı, bu da bana Türkiye’de alan adı yatırımcılığı olarak 96-2005 yılları arasını hatırlatıyor.. O yıllarda birazcık ileriyi tahmin edebilen, internetle haşır  neşir olan ve birazda fazla parası olan 🙂 bizden önceki jenerasyonda kiler alan adlarını parsellediler.. 2001 lise defterimde boşta olan ve kaydedeceğim alan adlarını not almıştım.. – Kaydedemedi..

2005-2010 arası benim nesil parselledi alan adlarını, 2010’dan sonrası ise tam 2000 yılından sonraki İstanbul. Arsa yerine artık daire alınıp/satılıyor hele ki topraktan alırsan daha uygun alıyorsun birazcık da güzel muhitse 1-2 yılda ciddi gelir elde edebiliyorsun.. Aynısı alan adlarını içinde geçerli şuan kaydedilecek alan adı kalmadı, alınabilecek tüm alan adları alındı, düşen alan adı artık kaliteli hiç yok gibi ama fırsat hala var, güzel uygun fiyata alacağınız alan adı ile yatırım yapabilirsiniz.

Peki, artık alan adı yatırımcılığı şansı bitti mi? kesinlikle hayır  ama eskisi gibi artık daha kolay ve ucuz değil maalesef. Hem sorun o değil ki.. İnanılmaz bir alan adı pazarı oluştu (2014’de 1 milyon dolar) ve bu pazarda nasıl pay alacağız? Kaydet, kaydet, backorder yap, öde, uzat, uzat, otomatik yenilemeyi kapat, kod bul, başka firmaya transfer yap, backorder, uzat, back.. hep bunları yapmıyor muyuz ??

Asıl konumuza gelirsek “Yeni aldığım domain iş yapar mı ? değeri ne kadar ?” bu tarz alan adı değerlendirme için bir kaç tool var daha önce paylaşmıştım ama bu tools’lar yüzde yüz sonuç vermemekte, sonuçta bir formül üzerine sonuç vermekteler çoğununda Türkçe kelime analizi çok kötü, o yüzden “alan adı değerlendirme” işi çok farklı bir boyuttur, bu konuda ben de size şu kadar eder diyemem ama daha önceki tecrübelerimi ve gözlemlerimi paylaşabilirim.

Bir alan adı değerli kılan faktörler vardır; jenerik olması, uzantısı, aranma hacmi olarak ana unsurlar vardır ama her zaman bu kuralların işlemediği durumlarda olmaktadır. Çok yüksek aranma hacmi olan adları bazen alıcı bulmaz, bazen de aranma hacmi 200-300 arası olan alan adları ise alıcı bulur. Bu durum tamamen alan adının hitap ettiği kişi,kişiler,kurumlar olmakta ve en önemlisi alan adını alacak firma/firmalara geri dönüşü, kısaca kazan/kazan durumu.

Bizler sadece “güzel isim ve. com” olarak görüyoruz çoğu zaman ama birçok unsuru unutuyoruz, bu alan adını alacak firma web sitesi,hosting’i, tasarımı,Adwords’ü ve SEO için bütçe ayıracak mı? Ayıracaksa bunun maliyetleri? Rakipleri var mı? Sahip olduğunuz alan adının diğer uzantıları dolu mu? Alternatif isimler daha önce alınmış mı? Kaça alınıp/satılmış? Alan adının kelimesi aylık aranma hacmi ne kadar? Daha önceki yıllara düşüş/yükseliş var mı? O kelimede hizmet/ürün satan firma var mı? Varsa kaç firma var? En önemlisi kısa vadede alan adınızdan ticari gelir olur mu?

Bu soruları ilk önce kendinize sorun ve öyle değerlendirin.. Sadece kelimenin aranma hacmine bakıp veya uzantısı .com diye hemen satılacak diye kaide yok, yüzlerce alan adı uzantısı zaten piyasada vardı ve 1000 lerce daha piyasaya giriyor ama “.com” krallığına devam edecek gibi gözüküyor ve tüm yatırımcılar bu düşüncede hala, o yüzden “.com” dan şaşmamak lazım hala. Fiyatlandırma kısmına gelirsek bu bir aslında sizin fiyat politikanız olması lazım gerekli diye düşünüyorum. Herkes tabikî alan adlarını en yüksek fiyattan müşteri bulmak ister ama gerçekler ile yüzleşmek lazım. 10.000 TL üzeri neredeyse bir iki, satış oluyor sadece (Türkçe alan adları için). 50.000 – 100.000 TL lik satışlarda yıldır bir kaç defa olmakta ki bu alan adları yukarıda bahsettiğim ana unsurların hep en maksimum seviyesinde olan jenerik alan adları. Bu fiyatlardan satışlar yapmak istiyorsanız zaten üst düzel alan adına sahip olmanız gerekli örnek tapu.com 35.000 USD gibi şubatta satılan bir alan adı. Kısa net, jenerik,.com, aranma hacmi yüksek üst düzey bir alan adı.

Hemen karamsar olmayın! Sakin olun şimdi güzel haber vereceğim “2014 Türkçe Alan Adı Satışları [TÜM SENE İNCELEME VE RAPOR]” hazırlarken gördüğüm tablo şudur asıl yüksek meblağ 0-1000 TL arasındaki kısımda. Evet, çok büyük meblağlara satışlar gerçekleşmekte ama bunlar toplam yıl bazında %10 – %15 kısımdan ibaret geri kalan satışlar ki ezici çoğunluk daha düşük meblağa denk gelen satışlar oluşturmakta.

Her alıcı hem uygun hem kaliteli olmasını ister şu gerçek ki “ne kadar ekmek, o kadar köfte”.. Şubat ayından örnek gerekirse “kuyumcusepeti.com 1,900 TL” satılmış, kuyumcu.com u sizce o fiyata alınabilir miydi? Veya sahibi satar mıydı?

O yüzden Okan Yıldırım‘ın dediği gibi;

Alan adınıza değer biçerken nesnel davranamaz, duygusal bir bağ kurar ve hatalı tespitler yaparsanız gerçekçi bir fiyatlandırma yapmış olmazsınız. Bu da; doğru fiyatlandırma yapana kadar alan adınızı satamayacağınız anlamına gelmektedir.

Fiyatlandırma yaparken gerçekçi olmak lazım, unutmayın vazgeçilmez değilsiniz ama çok ta şey yapmayın yani 🙂  Yine Şubat ayından bir örnek vereceğim “duvarkaplama.com 1,000 TL” bedelle satılmış, buna çok şaşırdım çünkü o ay bende bir satış yaptım aynı firmaya “duvarpanelleri.com” alan adını 800 TL’ye (1000 TL den düşük olduğu için listede yok).

duvar

Aynı aranma hacmine sahip, aynı sektör, uzantılar aynı alıcı aynı ama satıcılar farklı olmasına rağmen değerlendirme üç beş fiyat yukarı/aşağı aynı düşünmüşüz hatta “kaplama” daha genel bir kullanım olduğu için bende olsaydı 1200-1500 arası verirdim diye düşünüyorum ama hiç bir zaman 5.000 – 10.000 yazmazdım. Belki o alan adından çok iş alacak firma şuan ellerinde 7200 muhtemel alıcıya ulaşabilirler, tabi ki hepsine ulaşamazlar ama %10’luk kısmına ulaşsalar dahi bu yatırdıkları alan adı ücretlerini kısa vadede amorti edeceklerdir diye düşünüyorum. Peki “duvar.com” olsaydı bu fiyata her iki satıcıda bu fiyatlandırmayı yapar mıydı? Veya siz? Sizce alıcı bu fiyatlara mı alabilir di ? İşte alan adlarındaki bu ince çizgiyi tam olarak anladığınızı sanıyorum.

Sadece alan adı satmıyorum, birçok firmaya alan adı alımda yardımcı oluyorum ve edindiğim, gözlemlediğim kadarı ile 400-800 TL arasındaki, kendilerine “ticari” fayda sağlayacağı alan adları için düşük fiyat riske atmayı göze alarak alım yapıyorlar. 1.000 TL ve üzeri alan adlarında daha uzun değerlendirme, kast sistemi daha geniş ve iyice düşünerek hatta daha önceden bir plan/bütçe hazırlayıp geri getirisi konusunda “emin” olduktan sonra “pazarlıklara” başlıyorlar.. Kısaca 1.000 TL altı alan adlarında daha kolay riske girebiliyorlar da diyebiliriz.

Giriş/gelişmeyi yaptık artık sonuç kısmına geldik; inandığınız alan adlarında sonuna kadar gidin ama gerçekçi olun, fiyatlandırmadan önce alacağınız alan adına objektif bakın ve zorlama projelerden daha çok “gerçekten bir firma/kuruluş için bu fayda sağlar mı ?” diye kendinize sorun, eğer bu sorunun cevabı evet ise doğru yoldasınız demektir.

Bir sonraki yazımda bulaşmak istiyorsanız konu altından merak ettiğiniz, aklınıza takılan soruları lütfen iletiniz ki sonraki yazım için konu bulmuş olayım 🙂

 

Share Button

12 thoughts on “Yeni aldığım domain iş yapar mı ? değeri ne kadar ?

  1. Merhabalar,
    Yazınızı büyük keyifle okudum. Öncelikle emeğinize sağlık. Benim de aynı şekilde en büyük sorunum fiyat belirleme noktasında. Ancak zamanla ve örnek satışları inceleyerek fiyatları belirlemeye çalışıyorum. En büyük sorunda kategorilere ( Emlak, Haber, Sigorta ) göre değerin çıkış ve inişleri oluyor fiyat belirlemek gerçekten çok zorlaşıyor.

    Teşekkürler
    Emeğinize sağlık
    Alanadicini

    • Çok teşekkür ederim İbrahim bey, belirttiğiniz gibi örnek veya benzer satışlardan fikir elde etmek çok mantıklı, en azından fiyatlandırma yaparken kafanızda bazı şeyler daha netleşebiliyor. Bu yazının devamı olacak ve orada aslında bu konuya ağırlık vereceğim 😉 iyi çalışmalar.

  2. Merhabalar. Oldukça güzel ve bilgilendirici bir yazı olmuş ellerinize sağlık. Özellikle benim gibi genç ve yeni yatırımcılar için yönlendirici, düşünce geliştirici yazılar yazdığınızı düşünüyorum. Domain bloglarının azlığından herkes şikayet ediyor ancak son zamanlarda oldukça bilgilendirici ve değerli makaleler yazılmaya başladı bunun içinde sizlere ayrıca teşekkür ediyorum. Domain satışı ve pazarlaması hakkında da bir şeyler karalayabilirseniz oldukça yararlı bir yazı ortaya çıkacağını düşünüyorum. Domain sektöründeki temel sorun bence pazarlama eksikliğinden kaynaklanıyor. Herkes işin yüzde 50’lik kısmı olan yatırım aşamasını iyi kötü bir şekilde hallediyor ancak geriye kalan %50 için neler yapılabilir oturup hep beraber kafa yorulmalı.
    Son olarak bu tarz fikir alınan sorulardan bıkmadıysanız bende kendi domainlerimi yol göstermesi açısından size danışmak isterim eğer sizin içinde uygunsa 🙂

    • Teşekkür ederim Caner güzel görüş ve desteklerin için. Umarım faydası dokunmuştur, evet haklısın fazla türkçe kaynak yok maalesef aslında yurt dışı , global anlamda çok güzel domain blogları var ama bizi şahsen beni ilgilendiren öyle çok önemli gelişmeler olmuyor olursada twitter üzerinden paylaşım yapıyorum. Bir ara bu tarz önemli gelişmeleri belki Türkçeye çeviri yapıp yayınlayım ama içime pek sinmedi bu tarz yayıncalık o yüzden fazla da makale/bilgilendirme yazısı yok blog üzerinden.

      Önümüzdeki günler için aslında güzel birşeyden bahsettin “pazarlama” bu konuda söylemlerim, deneyimlerim var şimdiden güzel fikirler gelmeye başladı bile 🙂

  3. Başarılı bir yazı olmuş tebrikler Fatih. Yazının uzun olması seo açısından daha iyi ancak sen yine de biriktirme hep böyle yaz 🙂 Duvarkaplama.com u firmaya ben satmıştım, burada da görünce heyecanlandım ve yorum yapmak istedim. Aslında 1000 tl ye satmak yerine elimde bekletme taraftarıydım ancak nakit sıkıntısı ve domain fazlalığı nedeniyle fazla da direnmedim. Bence sen de duvarpanelleri.com u normal fiyata satmıssın. Domainleri alan firma yetkililerinden biri bu yazıyı okuyorsa onlara dekoratifpanel.com’u da verelim de tam bir kombinasyon sağlanmış olsun bari 🙂

    • Yazıyı beğendine sevindim 🙂 elimden geldiği kadar yazmaya çalıştık.. yazının devamı gelecek çünkü daha anlatacak bir konu daha var onlarıda ikinci bir yazıda inşallah daha uzun uzun konuşacağız.

      Hayırlı olsun senin satışta 🙂 yani fiyatlandırmalarımız aynı ama bu demek değildir ki her alan adı bu fiyatlar civarı satılacak bir örnek ile konuyu anlatmak istedim güzel bir örnek olduğunu düşünüyorum. İkimiz birbirimizden habersiz aynı aranma hacmine sahip aynı sektör, aynı kelime öbeği neredeyse ve fiyatlandırmada neredeyse aynı..Çünkü o sektörde alan adına yatırım yapacak firma sayısı belli, arge2e yatırım yapacak firma sayısı belli belki duvar kaplama sektörü daha canlı olsaydı daha fazla rekabet olsaydı örneğin; nakliyat , çicek, çilingir vs gibi daha aktif firmalar olsaydı doğal olarak fiyatlandırma yaparken bunları göz önüne alıp daha farklı olacaktır.

      İyi çalışmalar dilerim 😉

  4. Domain alım satımıyla amatör düzeyde uğraşan benim gibi bir çok insanın yapmış olduğu klasik hatalar zinciri.Bu meyanda hataların giderilmesi amacıyla Güzel bir yazı olmuş.Teşekkürler.

    • Yazıyı beğendinize sevindim, umarım faydası olmuştur. Aslında tam olarak belirttiğiniz üzere bu yazı daha çok “yeni, daha az bilgi sahibi olan hatta bu alanda yatırım yapmak isteyen ama ne yapacağını tam olarak kestiremeyen” alan adı yatırımcıları için daha faydası olacaktır, sonuçta araba.com – ucak.com – ev.com gibi üst düzey jenerik alan adı sahiplerine ben buradan ne “şunu şöyle yapın” diyebilirim ne de üst düzey alan adı sahibi olan arkadaşlar zaten kendilerini daha önceden geliştirmiştilerdir bu konularda.

      Yine belirtiyorum bana bu konuda r10’da çok soru geldiği için hem toplu cevap mahiyetinde hem de sorulacak aynı sorulara şimdiden cevap verip herkese tek tek yazmaktansa buradan toplu şekilde ulaşmalarını sağlamak için yazdım.

      Takip kalın, bu konunun, yazının devamı gelecek 😉

    • Faydalı olduysa ne mutlu bana. Elimden geldiği kadar ve gördüğüm, yaşadığım tecrübeleri anlatmaya devam edeceğim, yazının devamı gelecek 😉 takipte kalın.

  5. Fatih bey bu yazınız yeni başlayanlar ve mevcut domain sahipleri için önemli bilgiler içeriyor. Fatih bey bazı sorun ve sorularımız için iletişime geçebileceğimiz bir adresinizi alabilirmiyiz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*