Yeni aldığım domain iş yapar mı ? değeri ne kadar ?

İlk önce kısa birşey çıkacak diye düşündüm ama uzun oldu, niye böyle oldu ?? demek ki bol bol yazmak lazım ki biriktirmemek lazım..

r10‘da bolca muhatap olduğum “Yeni aldığım domain iş yapar mı? Değeri ne kadar? Kaç paraya okuturuz? Uzatmaya değer mi? düşüreyim mi? kime satarım? ne zaman satılır? ” vs vs.. Sorulardan bıkmadım 🙂 müsait oldukça geri dönüşleri yapmaya çalışıyorum ilk önce şunu belirtmem lazım ki bende aynı soruları başkalarına soruyorum, onlarda başkalarına, onlarda başk… Böyle gidiyordur diye tahmin ediyorum 🙂

Günümüzde ki Alan adı yatırımcılığı 2000 yılından sonraki İstanbul (depremden sonraki İstanbul) gibi.. 99 depreminden sonra İstanbul’un bir anda gözde merkezleri, semtleri değişti yeni yapılar , yerleşim alanları zamanında 5 para etmeyen (babalarımız, dedelerimiz öle diyorlar, o yüzden almamışlar zamanında) yerlere yapıldı.. Şuan 400-500 bin TL’ye kutu gibi satılan dairelerin arsalarını 2000 yılından önce çooook daha uyguna alına biliniyordu..

60-70 li yıllar İstanbul talan edildiği yıllardı, bu da bana Türkiye’de alan adı yatırımcılığı olarak 96-2005 yılları arasını hatırlatıyor.. O yıllarda birazcık ileriyi tahmin edebilen, internetle haşır  neşir olan ve birazda fazla parası olan 🙂 bizden önceki jenerasyonda kiler alan adlarını parsellediler.. 2001 lise defterimde boşta olan ve kaydedeceğim alan adlarını not almıştım.. – Kaydedemedi..

2005-2010 arası benim nesil parselledi alan adlarını, 2010’dan sonrası ise tam 2000 yılından sonraki İstanbul. Arsa yerine artık daire alınıp/satılıyor hele ki topraktan alırsan daha uygun alıyorsun birazcık da güzel muhitse 1-2 yılda ciddi gelir elde edebiliyorsun.. Aynısı alan adlarını içinde geçerli şuan kaydedilecek alan adı kalmadı, alınabilecek tüm alan adları alındı, düşen alan adı artık kaliteli hiç yok gibi ama fırsat hala var, güzel uygun fiyata alacağınız alan adı ile yatırım yapabilirsiniz.

Peki, artık alan adı yatırımcılığı şansı bitti mi? kesinlikle hayır  ama eskisi gibi artık daha kolay ve ucuz değil maalesef. Hem sorun o değil ki.. İnanılmaz bir alan adı pazarı oluştu (2014’de 1 milyon dolar) ve bu pazarda nasıl pay alacağız? Kaydet, kaydet, backorder yap, öde, uzat, uzat, otomatik yenilemeyi kapat, kod bul, başka firmaya transfer yap, backorder, uzat, back.. hep bunları yapmıyor muyuz ??

Asıl konumuza gelirsek “Yeni aldığım domain iş yapar mı ? değeri ne kadar ?” bu tarz alan adı değerlendirme için bir kaç tool var daha önce paylaşmıştım ama bu tools’lar yüzde yüz sonuç vermemekte, sonuçta bir formül üzerine sonuç vermekteler çoğununda Türkçe kelime analizi çok kötü, o yüzden “alan adı değerlendirme” işi çok farklı bir boyuttur, bu konuda ben de size şu kadar eder diyemem ama daha önceki tecrübelerimi ve gözlemlerimi paylaşabilirim.

Bir alan adı değerli kılan faktörler vardır; jenerik olması, uzantısı, aranma hacmi olarak ana unsurlar vardır ama her zaman bu kuralların işlemediği durumlarda olmaktadır. Çok yüksek aranma hacmi olan adları bazen alıcı bulmaz, bazen de aranma hacmi 200-300 arası olan alan adları ise alıcı bulur. Bu durum tamamen alan adının hitap ettiği kişi,kişiler,kurumlar olmakta ve en önemlisi alan adını alacak firma/firmalara geri dönüşü, kısaca kazan/kazan durumu.

Bizler sadece “güzel isim ve. com” olarak görüyoruz çoğu zaman ama birçok unsuru unutuyoruz, bu alan adını alacak firma web sitesi,hosting’i, tasarımı,Adwords’ü ve SEO için bütçe ayıracak mı? Ayıracaksa bunun maliyetleri? Rakipleri var mı? Sahip olduğunuz alan adının diğer uzantıları dolu mu? Alternatif isimler daha önce alınmış mı? Kaça alınıp/satılmış? Alan adının kelimesi aylık aranma hacmi ne kadar? Daha önceki yıllara düşüş/yükseliş var mı? O kelimede hizmet/ürün satan firma var mı? Varsa kaç firma var? En önemlisi kısa vadede alan adınızdan ticari gelir olur mu?

Bu soruları ilk önce kendinize sorun ve öyle değerlendirin.. Sadece kelimenin aranma hacmine bakıp veya uzantısı .com diye hemen satılacak diye kaide yok, yüzlerce alan adı uzantısı zaten piyasada vardı ve 1000 lerce daha piyasaya giriyor ama “.com” krallığına devam edecek gibi gözüküyor ve tüm yatırımcılar bu düşüncede hala, o yüzden “.com” dan şaşmamak lazım hala. Fiyatlandırma kısmına gelirsek bu bir aslında sizin fiyat politikanız olması lazım gerekli diye düşünüyorum. Herkes tabikî alan adlarını en yüksek fiyattan müşteri bulmak ister ama gerçekler ile yüzleşmek lazım. 10.000 TL üzeri neredeyse bir iki, satış oluyor sadece (Türkçe alan adları için). 50.000 – 100.000 TL lik satışlarda yıldır bir kaç defa olmakta ki bu alan adları yukarıda bahsettiğim ana unsurların hep en maksimum seviyesinde olan jenerik alan adları. Bu fiyatlardan satışlar yapmak istiyorsanız zaten üst düzel alan adına sahip olmanız gerekli örnek tapu.com 35.000 USD gibi şubatta satılan bir alan adı. Kısa net, jenerik,.com, aranma hacmi yüksek üst düzey bir alan adı.

Hemen karamsar olmayın! Sakin olun şimdi güzel haber vereceğim “2014 Türkçe Alan Adı Satışları [TÜM SENE İNCELEME VE RAPOR]” hazırlarken gördüğüm tablo şudur asıl yüksek meblağ 0-1000 TL arasındaki kısımda. Evet, çok büyük meblağlara satışlar gerçekleşmekte ama bunlar toplam yıl bazında %10 – %15 kısımdan ibaret geri kalan satışlar ki ezici çoğunluk daha düşük meblağa denk gelen satışlar oluşturmakta.

Her alıcı hem uygun hem kaliteli olmasını ister şu gerçek ki “ne kadar ekmek, o kadar köfte”.. Şubat ayından örnek gerekirse “kuyumcusepeti.com 1,900 TL” satılmış, kuyumcu.com u sizce o fiyata alınabilir miydi? Veya sahibi satar mıydı?

O yüzden Okan Yıldırım‘ın dediği gibi;

Alan adınıza değer biçerken nesnel davranamaz, duygusal bir bağ kurar ve hatalı tespitler yaparsanız gerçekçi bir fiyatlandırma yapmış olmazsınız. Bu da; doğru fiyatlandırma yapana kadar alan adınızı satamayacağınız anlamına gelmektedir.

Fiyatlandırma yaparken gerçekçi olmak lazım, unutmayın vazgeçilmez değilsiniz ama çok ta şey yapmayın yani 🙂  Yine Şubat ayından bir örnek vereceğim “duvarkaplama.com 1,000 TL” bedelle satılmış, buna çok şaşırdım çünkü o ay bende bir satış yaptım aynı firmaya “duvarpanelleri.com” alan adını 800 TL’ye (1000 TL den düşük olduğu için listede yok).

duvar

Aynı aranma hacmine sahip, aynı sektör, uzantılar aynı alıcı aynı ama satıcılar farklı olmasına rağmen değerlendirme üç beş fiyat yukarı/aşağı aynı düşünmüşüz hatta “kaplama” daha genel bir kullanım olduğu için bende olsaydı 1200-1500 arası verirdim diye düşünüyorum ama hiç bir zaman 5.000 – 10.000 yazmazdım. Belki o alan adından çok iş alacak firma şuan ellerinde 7200 muhtemel alıcıya ulaşabilirler, tabi ki hepsine ulaşamazlar ama %10’luk kısmına ulaşsalar dahi bu yatırdıkları alan adı ücretlerini kısa vadede amorti edeceklerdir diye düşünüyorum. Peki “duvar.com” olsaydı bu fiyata her iki satıcıda bu fiyatlandırmayı yapar mıydı? Veya siz? Sizce alıcı bu fiyatlara mı alabilir di ? İşte alan adlarındaki bu ince çizgiyi tam olarak anladığınızı sanıyorum.

Sadece alan adı satmıyorum, birçok firmaya alan adı alımda yardımcı oluyorum ve edindiğim, gözlemlediğim kadarı ile 400-800 TL arasındaki, kendilerine “ticari” fayda sağlayacağı alan adları için düşük fiyat riske atmayı göze alarak alım yapıyorlar. 1.000 TL ve üzeri alan adlarında daha uzun değerlendirme, kast sistemi daha geniş ve iyice düşünerek hatta daha önceden bir plan/bütçe hazırlayıp geri getirisi konusunda “emin” olduktan sonra “pazarlıklara” başlıyorlar.. Kısaca 1.000 TL altı alan adlarında daha kolay riske girebiliyorlar da diyebiliriz.

Giriş/gelişmeyi yaptık artık sonuç kısmına geldik; inandığınız alan adlarında sonuna kadar gidin ama gerçekçi olun, fiyatlandırmadan önce alacağınız alan adına objektif bakın ve zorlama projelerden daha çok “gerçekten bir firma/kuruluş için bu fayda sağlar mı ?” diye kendinize sorun, eğer bu sorunun cevabı evet ise doğru yoldasınız demektir.

Bir sonraki yazımda bulaşmak istiyorsanız konu altından merak ettiğiniz, aklınıza takılan soruları lütfen iletiniz ki sonraki yazım için konu bulmuş olayım 🙂

 

Yeni aldığım domain iş yapar mı ? değeri ne kadar ?

Bir Cevap Yazın

Contact Person WhatsApp Üzerinden Mesaj Atın